خانه » سئو » نمره منفی در سئو و اجتناب از آن
نمره منفی در سئو

نمره منفی در سئو و اجتناب از آن

قواعد سئو هر روز در حال تغییر هستند و با تغییرات الگوریتم های گوگل در سالهای اخیر بسیاری از سایت ها با مشکل مواجه شده اند که یکی از این مشکلات نمره منفی در سئو است.شاید فکر کنید مشکلاتی در سئو پیش می آید فقط برای سایت های کوچک و معمولی است ولی سخت در اشتباه هستید زیرا بسیاری از سایت های معروف هم گرفتار تغییرات در الگوریتم های گوگل شده اند و رتبه های خود را از دست داده  اند. به نمونه های زیر دقت کنید :

  • سایت rap genius که یک سایت برون سپاری پروژه های موسیقی است در ماه دسامبر 2013 پنالتی شد فقط به دلیل داشتن لینک های غیر طبیعی و خرید لینک نمره منفی در سئو گرفت و تا مدتها نتوانست به رتبه خود بازگردد.
  • در ماه آپریل 2013 سایت Mozilla هم پنالتی شد. دلیل این پنالتی یک صفحه اسپم بود که توسط یکی از کاربران این سایت ایجاد شده بود. هرچند این صفحه به سرعت حذف شد ولی برای چند روز رتبه Mozilla را کاهش داد.
  • سایت Overstock هم در ماه فوریه 2011 به شدت پنالتی شد. این سایت فعال در زمینه بورس به کاربرانش برای دادن بک لینک به خودش تخفیفاتی در نظر گرفته بود و نتیجه این کار حذف شدن از صفحه اول گوگل برای 2 ماه بود.
  • سایت معروف Expedia هم بخاطر داشتن چند صفحه اسپم که توسط کاربرانش ساخته شده بود مورد جریمه قرار گرفت و تا مدتها نتوانست رتبه اصلی خود را بدست بیاورد.

نمره منفی در سئو
در سال 2015 گوگل مبلغ 100 میلیون دلار در کمپانی Thumbtack سرمایه گذاری کرد که وظیفه آن مبارزه با اسپم و لینک های بد و گزارش آنها است.پس کاملا روشن است که گوگل به شدت در حال کنترل سایت ها است و بارها در اخبار خود منتشر کرده است که :

هر روش یا تکنیکی که خارج از مقررات گوگل Webmaster Guidelines باشد به عنوان سئو کلاه سیاه شناخته میشود و نتیجه آن جریمه و پنالتی خواهد بود.

و برای همین مبارزه است که گوگل مرتبا در حال به روز رسانی الگوریتم های خود و مبارزه با روش های سئو کلاه سیاه است.و در این موضوع با هیچ سایتی شوخی ندارد. همانطور که در بالا خواندید بسیاری از برند ها و سایت های معتبر هم نمره منفی در سئو گرفتند و پنالتی شدند.و به جرات میتوان  گفت هیچ سایت و برندی از پنالتی شدن در امان نیست و با تمامی متخلفان برخورد خواهد شد. موزیلا را به خاطر دارید ؟ سایتی با این  عظمت و اعتبار در سال 2013 پنالتی شد فقط بخاطر وجود یک صفحه اسپم که توسط کاربرش ساخته شده بود.این یعنی دقت خیلی زیادی باید در ارسال و کنترل محتوی سایت ها لحاظ شود. البته سایتهای معتبر بودجه سنگینی برای سئو سایت و مبارزه با پنالتی در اختیار دارند اما برای کسب و کارهای کوچک که بودجه چندانی برای سئو و حتی ریکاوری بعد از پنالتی در اختیار ندارند رعایت نکاتی برای نگرفتن نمره منفی در سئو کم هزینه ترین راه است.پس باید فکر پیشگیری قبل از درمان باشید و قبل از اینکه گرفتار نمره منفی در سئو سایت خودتان شوید باید به فکر جلوگیری از اتفاق افتادن آنها باشید.

الگوریتم های گوگل از همان ابتدا به فکر جلوگیری و مبارزه با سئو کلاه سیاه Blackhat Seo بودند اما این الگوریتم ها همیشه دقیق کار نمیکنند.چون الگوریتم ها نوعی از نرم افزارهای کامپیوتری هستند و هیچ کامپیوتری بدون اشتباه نیست و راه هایی برای دور زدن آنها وجود دارد و هدف بسیاری از این افراد کلاه سیاه این است که سایتهای کم ارزش و بدون محتوی را در زمان کوتاهی به صدر نتایج گوگل برسانند و این به سایتها کمک میکند در زمان کوتاهی بهترین نتایج را کسب کنند و هزاران بازدید برای سایت خود جذب کنند با کمترین هزینه ممکن.

از سال 2012 تمرکز گوگل بر روی مبارزه با اسپم و سئو کلاه سیاه بیشتر شد و نتیجه آن پیدایش الگوریتم پنگوئن بود Penguin Algorithm که بعد از فعال شدن این الگوریتم بسیاری از سایتهای اسپم و سایتهایی که لینکهای فله ای و بی ارزش خرید کرده بودند پنالتی شدند و از نتایج حذف شدند.بعد از 3 آپدیت برای این الگوریتم شرکت گوگل شاهد تغییرات عمده ای در نتایج جست و جو برای کاربران بود و توانست نتایج را طبیعی تر و کاربردی  تر کند و بسیاری از  سایت های بی فایده را حذف کند.هرچند برخی مسیر ها هنوز برای دور زدن الگوریتم ها باز بودند که آنها هم در آپدیت های جدید حذف می شوند.باید منتظر بود که در سال 2016 چه تغییراتی در راه خواهد بود.

چگونه شرکت های بزرگ قوانین را دور میزدند :

در گذشته شرکت های بزرگ برای کسب نتایج اول در نتایج جست و جو که سود بسیار زیادی برای آنها به همراه داشت , بودجه های سنگینی اختصاص داده بودند. آنها از روشهای سئو کلاه سیاه استفاده میکردند و موفق بودند چون گوگل نمیتوانست آنها را شکارکند. آنها بر روی کلمات کلیدی خاص که برای آنها سود آوری داشت سرمایه گذاری میکردند و از طریق خرید لینک با تعداد بالا همیشه در صدر نتایج بودند برای مثال وقتی کلماتی مانند : Cheap flight , airfare  و نظایر این کلمات را در زمینه مسافرت جست وجو می کردید در بسیاری از موارد سایت Expedia.com  اولین نتیجه ای بود که مشاهده میکردید.اما پس از آپدیت های الگوریتم پنگوئن گوگل توانست این سایت ها را بخاطر خرید عمده بک لینک و سرمایه گذاری بر روی روشهای غیر قانونی در سئو جریمه کند و پس از آن هم با ظهور الگوریتم مرغ مگس خوار Hummingbird روش کلی نمایش نتایج تغییر کرد و سئو معنایی بوجود آمد. که در این روش بجای اینکه به جست وجو های کاربران بر اساس کلمه کلیدی جست و جو شده پاسخ  داده شود. گوگل سعی میکند پاسخی برای سوال کاربر نمایش دهد و با  این روش تاثیر اسپم کردن مطالب با کلمات کلیدی را بسیار کم کرد.

استفاده از نمره منفی در سئو برای مبارزه با رقبا :
به وجود آمدن این نمره منفی در سئو و آپدیت الگوریتم ها هرچند باعث نظم بخشی و بهبود نمایش نتایج در گوگل بود ولی سوء استفاده هایی هم به همراه داشت. برای مثال تعدادی از  سایتها که در رتبه های غیر از 1 بودند با استفاده از روشهای کلاه سیاه و ایجاد لینک های فله ای تعداد بالا برای سایت های رقیب میتوانستند آنها را پنالتی کنند و از نتایج حذف کنند و در نتیجه خودشان به صدر نتایج برسند که این روش اصلا عادلانه نبود و گوگل هم به فکر مبارزه افتاد و کمک هایی برای سایت هایی که به نا حق گرفتار پنالتی شده اند در نظر گرفت. در ابتدا به مدیران سایت ها هشدار داده میشود که خطر پنالتی در کمین آنهاست و هرچه سریعتر اقدامات لازم را انجام دهند و مدیران سایت ها هم وقت دارند تا علت را بررسی و رفع کنند تا سایت خود را نجات بدهند. همچنین یک مدیر سایت باید همیشه کنترل دقیقی بر روی لینک های ورودی سایت خود داشته باشد تا قبل از اینکه رقبا او را از میدان به در کنند بتواند چاره ای بیاندیشد.

لینک سازی بی ارزش :
ساخت بک لینک های بی ارزش یک اشتباه بزرگ در سئو است که رتبه سایت شما را نابود میکند. خصوصا برای سایت های کوچک و تازه تاسیس. اگر بک لینک های شما از تعداد زیادی سایت اسپم و بی ارزش تهیه شده پس در خطر پنالتی شدن هستید. دیگر زمانی که سایتها صرفا به دلیل داشتن تعداد زیاد بک لینک رتبه خوبی داشتند گذشته است. و امروزه فقط بک لینک هایی برای شما ارزش دارند که از سایتهای معتبر و رنک بالا تهیه شده باشند. و 1 بک لینک از سایت رتبه دار و معتبر از هزاران بک لینک فله ای و بدون رنک با ارزشتر و موثر تر است.

همچنین هم در لینک دادن به سایتهای دیگر هم باید دقت فراوانی داشته باشید زیرا اگر به سایتی لینک داده اید که بی اعتبار و اسپم است در نتیجه از نظر گوگل  شما هم اسپم میشوید و به نوعی چون به آن سایت لینک داده اید با آن همکار هستید. پس دقت در انتخاب سایتهایی که به آن لینک میدهید باید رعایت شود و خصوصا اینکه کلیه لینک های خروجی سایت شما No Follow باشد.

گوگل به شدت لینک های ورودی و خروجی سایت شما رو کنترل میکند و برای مثال اگر ببیند برای سایت شما 1000 بک لینک به صورت کامنت در سایتهای مختلف ساخته شده  و همه آن کامنت ها از یک IP ارسال شده پس مشخص میشود که آن کامنتها اسپم است و قانونی ساخته نشده و نتیجه آن پنالتی سایت شما خواهد بود.

روش های مبارزه با نمره منفی در سئو :

برای آنکه مطمئن باشید از نمره منفی در سئو که ممکن است  توسط خودتان با رقبا ایجاد شده باشد در امان هستید میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید :

1- بک لینک های خود را  کنترل کنید :
در فواصل زمانی منظم بک لینک های سایت خود را  کنترل کنید و لینک های تازه  ایجاد شده را بررسی کنید. خصوصا وقتی میبینید تعداد زیادی بک لینک برای شما در زمان کوتاهی ساخته شده یعنی یکی از رقبا در حال ضربه  زدن و اقدام علیه شما است. برای گوگل فرقی نمیکند که 10.000 بک لینکی که برای سایت شما ساخته شده توسط خود شما ساخته شده یا یکی از رقبا به صورت اسپم آن را برای شما ساخته است. پس باید روی بک لینک هایتان بسیار حساس باشید و همیشه آنها را کنترل کنید. در مانیتور کردن بک لینک هایتان باید مراقب انواع  سایتها باشید که در ادامه توضیح میدهم.

چه سایتهایی نباید در بک لینک های شما باشند :

  1. بک لینک از سایتهای شرط بندی , مستهجن و سایر سایتهای غیر قانونی
  2. بک لینک از سایتهایی با زبانی غیر از زبان سایت شما. برای مثال : بک لینک از سایتهای  انگلیسی برای سایتهای فارسی
  3. بک لینک از پیج های اسپم که صرفا برای فریب دادن گوگل ساخته شده اند
  4. بک لینک از سایتهایی که بیش از 50 لینک خروجی در مقالات خود دارند
  5. بک لینک از سایتهای ویروسی و هک شده

2- بک لینک ها را نامربوط را گزارش کنید :
اگر در بررسی بک لینک های خود مورد مشکوکی مشاهده کردید بلافاصله  به قسمت Disavow در گوگل مراجعه کنید و آن  لینک یا لینک ها را ثبت کنید و به گوگل اطلاع دهید که این لینک ها مربوط به شما نیستند و ناخواسته برای  شما ساخته شده اند. این ابزار کمک بسیاری به شما میکند که حملات رقبا بر روی سایت خود را خنثی کنید و با گزارش کردن به گوگل سایت خود را  از پنالتی در امان بدارید.

آیا سئو تغییر کرده است :

تکنیک های سئو و رتبه بندی سایت ها در سالهای اخیر تغییرات فراوانی داشته است . مخصوصا در دو سال اخیر و بسیاری از تکنیک هایی که قبلا مورد قبول بودند در حال حاضر غیر قانونی شناخته  میشوند. و این تغییرات بنیادی از سال 2012 پیشرفت کرده است. البته هنوز سایتهایی هستند هنوز با استفاده از روش های قدیمی توانسته  اند رتبه خوبی در گوگل کسب کنند اما در بلند مدت تمامی این سایتها توسط گوگل شکار میشوند و جایگاه تقلبی خود را از دست میدهند. و اگر هنوز از تکنیک های قدیمی در سئو سایت استفاده میکنید باید بدانید که در حال حاضر این تکنیک ها هیچ کمکی به شما نمیکند و مضرات استفاده از آن از فایده اش بسیار بیشتر است و ارزش این ریسک را ندارد.

یک کمپین سئو استاندارد باید شامل لینک های با کیفیت , کنترل و بررسی همیشگی سایت , انتشار مطالب با کیفیت با  رعایت تمامی اصول سئو on page  باشد. اگر مطلبی منتشر میکنید سعی کنید مطلب شما پاسخ سوالی از کاربران شما باشد.اما همیشه در کنار پروسه سئو شخصی خودتان مراقب سایت های رقیب و اقدامات آنها علیه خودتان باشید تا نمره منفی در سئو نداشته باشید و زحمات شما بی نتیجه نماند.

افرادی که نمیتوانند خودشان را از طریق سئو کلاه سفید و قانونی به سایت شما برسانند پس به هر کاری دست میزنند تا بتوانند جایگاه شما را تصاحب کنند.هرچند این کار آنها از نظر اخلاقی درست نیست ولی افراد خوب و بد در فضای مجازی هم به وفور پیدا میشوند . و این شما هستید باید روی سایت و کسب و کار آنلاینتان تمرکز داشته باشید تا از جایی ضربه نخورید.پس باید اصولی که باید در سئو رعایت کنید را بدانید و همچنین بدانید چگونه از پنالتی گوگل در امان بمانید.

در پایان ضمن تشکر از اینکه وقت گذاشتید و این مقاله را مطالعه کردید . ممنون میشم با نظرات خود در بهتر شدن این سایت با من همکاری کنید.

قواعد سئو هر روز در حال تغییر هستند و با تغییرات الگوریتم های گوگل در سالهای اخیر بسیاری از سایت ها با مشکل مواجه شده اند که یکی از این مشکلات نمره منفی در سئو است.شاید فکر کنید مشکلاتی در سئو پیش می آید فقط برای سایت های کوچک و…

نگاه کاربران

User Rating: Be the first one !

درباره ی رضا فلکی مقدم

رضا فلکی مقدم
من رضا هستم با 10 سال سابقه عملی در زمینه های طراحی سایت , سئو , شبکه های اجتماعی و اینترنت مارکتینگ. سعی میکنم جدیدترین مطالب رو تقدیم شما کنم.

همچنین ببینید

خرید لینک

خرید لینک و تاثیر منفی آن در سئو

خرید لینک به عنوان آسان ترین راهی که میتواند به سایت شما کمک کند به ...

سئو معنایی

سئو معنایی چیست و تاثیر آن در رتبه سایت

سئو معنایی با بهره گیری از هوش مصنوعی  به موتور جست و جو کمک میکند ...

5 دیدگاه

  1. سلام ممنون از مطالب خوبتون!
    با توجه به مطالب سعی می کنم هر روز به سایت تون سر بزنم.

  2. سلام
    مطلبتون بسیار آموزنده بود،سپاس بیکران

  3. مقاله عالی بود،دمت گرم سایت عالیه !!!

  4. به نظر شما بک لینک هایی که اسپم نباشن و به موضوع سایت من هم مربوط نباشن میتونن به سایتم آسیب بزنن؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

Shares