خانه » Featured » عوامل موثر در سئو سایت از دیدگاه موتور جست و جو
سئو سایت

عوامل موثر در سئو سایت از دیدگاه موتور جست و جو

حتما سئو سایت برای شما اهمیت دارد و دوست دارید سایت شما در رتبه بندی شبکه های اجتماعی درصفحه اول باشد و درنتیجه بازدیدکننده و درآمد بیشتری داشته باشید.

سئو سایت
باید بدانید گوگل بیش از 200 فاکتور برای رتبه دادن به یک سایت استفاده میکند که در این مقاله به صورت انحصاری برای اولین بار در سایتهای فارسی زبان تمام این 200 فاکتور موثر در سئو سایت  توضیح داده شده است.پس با من همراه باشید
این نکته مهم را فراموش نکنید که باید تمام این فاکتور ها را رعایت کنید و تنها داشتن چندتا از انها ضامن داشتن رتبه خوب نیست. در این مقاله 100 فاکتور اول قرار داده شده و ادامه فاکتور ها در مقاله بعد قرار میگیرد.

دامنه در سئو

فاکتورهای دامنه

1- سن دامنه : مدت زمانی که از ثبت شدن دامنه میگذرد در رتبه بندی تاثیر دارد. هر چه دامنه شما قدیمی تری داشته باشید در شرایط مشابه با سایت رقیب رتبه بهتری خواهید داشت.

2-کلمه کلیدی در دامنه : برای مثال اگر سایت دانلود دارید دامنه www.sampledownload.com رنک بهتری نسبت به www.samplesample.com خواهید داشت.

3-کلمه کلیدی اولین کلمه دامنه باشد : برای مثال بالا دامنه downloadsample.com بهتر از sampledownload.com ظاهر میشود.

4-تاریخ انقاضی دامنه : دامنه هایی که برای 5 تا 10 سال خریداری شده اند در شرایط مشابه بهتر از دامنه هایی که یک ساله خریداری میشوند رتبه میگیرند.

5-کلمه کلیدی در زیردامنه : اگر سایت شما زیردامنه داشته باشد مانند sample.site.com  رعایت کلمه کلیدی در زیر دامنه هم در رتبه شما تاثیر دارد.

6-سابقه مدیر سایت : اگر شما چند دامنه به نام خود ثبت کرده اید سابقه و رتبه آن سایتها میتواند در رتبه سایتهای جدید و بعدی شما هم تاثیر داشته باشد.

7-تشابه نام دامنه : یعنی اگر شما دامنه .ir خریده اید و دقیقا با همان نام یک سایت با پسوند .com یا …. وجود دارد که در لیست سیاه گوگل قرار داشته  باشد. آن لیست سیاه شما را هم گرفتار خواهد کرد.

8-مخفی کردن مشخصات مالک دامنه Whois : بعضی اشخاص اطلاعات خود به عنوان مالک دامنه را در هنگام ثبت دامنه مخفی میکنند و گوگل به دنبال مخفی کاری نیست پس رتبه شما کم میشود.

9-لیست سیاه مالک دامنه : یعنی اگر سایت قبلی شما پنالتی شده باشد و یا در لیست سیاه گوگل باشد و شما دامنه جدید به نام خود ثبت کنید باز هم در خطر رتبه کم قرار میگیرید.

10- پسوند دامنه : اگر شما از پسوند های خاص کشور مانند .ir برای ایران یا .us برای آمریکا و … استفاده کنید در جستجوی محلی رتبه خوبی خواهید داشت اما رتبه جهانی شما خوب نخواهد بود.

مطلاب در سئو

فاکتور های صفحه

11-کلمه کلیدی در عنوان متن : یعنی عنوان مقاله شما حاوی کلمه کلیدی باشد که میخواهید سایت شما روی آن کلمه رتبه داشته باشد.کلمه کلیدی یکی از مهم ترین عوامل در سئو مطالب است.

12-عنوان متن با کلمه کلیدی شروع شود : بر اساس گزارش MOZ مقالاتی که کلمه کلیدی در ابتدای عنوان آن وجود دارد به مراتب بهتر از مقالاتی که کلمه کلیدی در وسط و انتهای متن آن وجود دارد رتبه میگیرند.

13-کلمه کلیدی در توضیحات متن: هر مقاله به غیر از متن یک عنوان و یک توضیحات دارد که اکثر سیستم های مدیریت محتوی مانند ووردپرس این قسمت را دارند که بهتر است قسمت توضیحات هم تکمیل شود.

14-کلمه کلیدی در تگ H1  : بهتر است در متن مقاله کلمه کلیدی را با اندازه H1 درج کنید این کار هم به کاربر و هم به گوگل نشان میدهد روی آن کلمه تاکید دارید.

15- تکرار کلمه کلیدی در متن : یعنی کلمه کلیدی مورد نظرتان حداقل 2 بار و بیشتر در متن مقاله تکرار شده باشد و بهتر است در ابتدا و انتهای آن باشد.

16- طول متن : مقالات طولانی تر و جامع تر رتبه بهتری نسبت به یک متن کوتاه به شما میدهند.

17-اسپم نکردن متن : یعنی کلمه کلیدی را بیش از حد در متن تکرار نکنید این کار متن شما را به عنوان اسپم و بی ارزش منتشر میکند.

18-معنی کلمه کلیدی : اگر شما کلمه کلیدی در متن دارید که چند معنی مختلف دارد.مثلا کلمه سیب که هم نام میوه و هم نام شرکت است.باید در متن دقیقا روشن کنید که کدام معنی کلمه مد نظر شماست.

19-معنی در عنوان متن : یعنی کلمه کلیدی با چند معنی در عنوان مقاله با توضیح استفاده شود.که باعث چند فهمی و گمراهی کاربر نشود.

20-سرعت بارگذاری سایت : هرچه سایت شما سریعتر باز شود و اسپایدر های موتور جست وجو سریعتر سایت شما را ببینند رتبه بهتری خواهید داشت.

21- مطالب تکراری : مطالبی که از سایتهای دیگر عینا کپی کرده اید و گوگل به عنوان مطلب کپی تشخصی دهد رتبه سایت شما را کاهش میدهد.

22-مطلب تکراری در سایت : گاهی  سایت شما هم با www و هم بدون www در گوگل ایندکس میشود. این برای کاربر فرقی ندارد اما گوگل به عنوان دو سایت مختلف در نظر میگیرد و در نتیجه مطالب آن دوسایت دقیقا مانند هم هستند و به عنوان کپی محصوب میشوند.

23-سرعت بارگذاری سایت در گوگل کروم : گوگل از تجربیات و اطلاعات کاربران مرورگر کروم برای رتبه دادن به سایت استفاده میکند.

24-بهینه سازی تصاویر : کم کردن حجم تصاویر و قرار دادن توضیحات Alt برای تصویر هم در رتبه بندی سایت مهم است.

25-آپدیت مطالب : هرچه در فواصل زمانی کمتری در سایت مطلب بگزارید رتبه سایت شما بهتر خواهد بود.

26-تغییرات متن : یعنی مقاله ای شما نوشته اید مثلا زندگینامه یک شخص و بعد از مدتی آن شخص فوت کرده.پس شما باید مطلب خود را ویرایش کنید و فوت آن شخص را به متن اضافه کنید.

27-زمان آپدیت صفحه : یعنی هر صفحه از سایت شما در چه فاصله زمانی آپدیت میشود ؟ هر روز ؟ هر هفته ؟ یا یک بار در سال !!!

28-کلمات کلیدی برتر : اگر یکی از 100 کلمه کلیدی برتر در جست و جوهای گوگل را استفاده کنید رتبه بهتری دارید.

29-کلمات کلیدی در تگ H2,H3  : در متن مقاله باید کلمات کلیدی در این تو اندازه قرار بگیرند تا توجه موتور جست و جو جلب شود.

30-ترتیب کلمات کلیدی : یعنی کلمات کلیدی به ترتیب درست و منطقی بکار گرفته شوند. به عنوان مثال “سایت دانلود نرم افزار” رتبه بهتری از “نرم افزار دانلود سایت” دارد.

31-لینک های خروجی : یعنی تعداد لینکی از سایت شما به سایتهای معروف و مرجع

32-هم خوانی لینک خروجی : یعنی اگر مطلب شما در مورد شرکت اپل است در انتهای متن لینک به سایت شرکت اپل قرار داشته باشد نه لینک به سایت دانلود فیلم

33-گرامر و درستی متن : دقت کنید کلمه کلیدی  با گرامر درست در مطلب قرار گیرد و غلط املایی نداشته باشید.

34-مطلب انحصاری : یعنی توسط خود شما نوشته شده باشد و کپی نباشد و تغییر داده شده نباشد.

35-مطالب مفید : مانند مطالبی که اطلاعات خاصی به مردم میدهند مانند نرخ ارز, آب و هوا و ….. اطلاعات مفید مورد نیاز مردم.

36-تعداد زیاد لینک خروجی : تعداد لینک های خارجی نباید زیاد باشد و اگر لینک های زیادی دارید آنها را به صورت No Follow در بیاورید.

37-مولتی مدیا : استفاده از عکس , صدا و فیلم رتبه شما را بهبود میدهد.

38-لینک داخلی : یعنی شما مطالب مرتبط سایت خود را با هم لینک کنید.

39-کیفیت صفحات لینک دهنده : اگر صفحاتی که به شما لینک میدهند رتبه بالایی داشته باشند در پیشرفت رتبه سایت شما هم نقش خواهد داشت.

40-لینک شکسته : یعنی لینک به مطلبی که دیگر وجود ندارد و با کلیک کاربر به پیغام خطا مواجه شود و تاثیر منفی در رتبه سایت دارد.

41-کیفیت خواندن متن : یعنی چه گروهی از مردم مطلب شما را مطالعه کرده اند اطلاعات زیادی در مورد این فاکتور در دسترس نیست.

42-لینک همکاری: اگر شما تعداد زیادی لینک همکاری در فروش کالای دیگران در سایت خود دارید تاثیر منفی در رتبه شما خواهد داشت.

43-خطاهای کد : خطاهای کدنویسی در سایت تاثیر منفی خواهد داشت.

44-اعتبار دامنه : مطلبی که در یک دامنه معتبر و با سابقه منتشر میشود نسبت به یک سایت تازه تاسیس رتبه بالاتری خواهد داشت.

45-پیج رنک Page Rank  : سایتهایی که پیج رنک بالاتری دارند در نتایج جست و جو رتبه بالاتری خواهند داشت.

46-طول دامنه : یعنی یک دامنه کوتاه و با معنی انتخاب کنید و از انتخاب دامنه های طولانی پرهیز کنید.

47-مسیر دامنه : یعنی کاربر با تایپ کردن دامنه شما مستقیما به صفحه مطلب برسد مانند sample.com/content/ و مسیر طولانی نداشته  باشد  sample.com/catagory/content/date/title/

48-ویرایش انسانی : شاید ندانید که گوگل با 4 شرکت همکاری میکند که هر کدام 1500 نفر کارمند دارند و سایت ها را به صورت دستی بازبینی میکنند و به آن رتبه میدهند.

49-گروه بندی مطالب : یعنی مطالب مرتبط سایت در یک گروه قرار بگیرند.و پراکندگی نداشته باشند.

50-تگ ووردپرس : که انحصاری این سیستم مدیریت محتوی است و شما میتوانید موقع ارسال مطلب برای آن برچسب در نظر بگیرید تا کاربر بتواند با جست وجوی یک برچسب مطالب شبیه هم را پیدا کند.

51-کلمه کلیدی در آدرس متن : هنگام انتشار متن دقت کنید در آدرسی که کاربر به متن میرسد کلمه کلیدی وجود داشته باشد.

52-گروه بندی در آدرس : یعنی گروهی که متن به آن متعلق است در آدرس متن در مرورگر وجود داشته باشد.

53- منابع : اگر از منبع رسمی و قابل استنادی در انتشار  مطالب استفاده میکنید حتما آن منبع را در انتهای متن درج کنید

54- شماره گذاری و نقطه گذاری متن : به کاربر کمک میکند تا متن را راحت تر مشاهده کند.چون این کار متن را بخش بندی میکند.

55-نقشه سایت : هم به کاربر و هم به موتور جست و جو کمک  میکند مطالب سایت را راحت تر پیدا کنند.

56-تعداد زیاد لینک : هرگز تعداد زیاد لینک داخلی یا خارجی قرار ندهید و لینک های اضافی را No Follow کنید

57-کیفیت سایر کلمات کلیدی : اگر مطلب شما بر روی چند کلمه کلیدی تمرکز دارد بهتر است همه آنها یکسان در متن رعایت شوند.

58-سن صفحه : گوگل مطالب جدید و بروز را دوست دارد پس سایت هایی که مدام بروز رسانی میشوند رتبه بهتری دارند.

59-طراحی کابرپسند : یعنی کاربر در سایت شما سردرگم نشود و بتواند به راحتی مطالب رامطالعه کند.

60-دامنه های پارک شده : یعنی اگر چندین دامنه مختلف بر روی هاست شما پارک شده باشد تاثیر منفی بر رتبه بندی شما خواهد داشت.

61- مطالب مفید : مطالب آموزشی برای مثال آموزش یک نرم افزار یا دستور پخت یک غذا و …. میتواند رتبه بسیار خوبی داشته باشد.

نقش مطالب در سئو

فاکتور های سایت

62-ارزش مطالب : گوگل به سایتهایی که مطالب بی ارزش وبی کیفیت منتشرمیکنند رتبه نمیدهد.

63-صفحه تماس با ما : اگر در سایت خود صفحه تماس با ما داشته باشید اعتماد گوگل را بیشتر جلب میکنید.

64-نرخ اعتماد : یعنی چه تعداد از سایتهای معروف و رنک بالا  به شما لینک داده اند.

65-معماری سایت : نوع سیستم مدیریت محتوی و طراحی داخلی و کد نویسی سایت هم در رتبه بندی مهم است.

66-نرخ آپدیت : یعنی سایت چند وقت یکبار بروز رسانی میشود و مطالب جدید در آن قرار میگیرد.

67-نقشه سایت درست : ایجاد یک فایل نقشه سایت درست و بدون اشکال به موتور جست و جو کمک میکند مطالب را بهتر پیدا کنند.

68-آپ تایم سایت : اگر هاست شما ظعیف باشد و مدام قطع شود رتبه سایت شما منفی خواهد بود.

69-تعداد صفحات سایت : هرچه تعداد صفحات سایت شما بیشتر باشد نسبت به سایتهای تک صفحه ای رتبه بهتری خواهید داشت.

70-مکان هاست : اگر سایت شما به زبان فارسی است و هاست شما هم در ایران باشت تاثیر مثبت در رتبه خواهد داشت.

71-گواهی SSL  : خصوصا برای فروشگاه ها و سایت هایی که محصول عرضه میکنند تاثیر محسوسی در رتبه بندی دارد.

72-صفحات شرایط سرویس و محرمانگی اطلاعات : اگر سایت شما این دو صفحه را داشته باشد نشانه حقانیت و عملکرد قانونی سایت شما است.

73-کلمات کلیدی تکراری : یعنی بعضی کلمات کلیدی تکراری در عنوان متن و آدرس قرار گیرد و موتور جست وجو را به اشتباه بیاندازد که نتیجه منفی در رتبه خواهد داشت.

74-پیمایش Breadcrumb : که در اکثر سیستم های مدیریت محتوی وجود دارد مانند شکل زیر که کاربر متوجه میشود کجای سایت قرار دارد .

پیمایش بردکرومب

75-بهینه سازی تلفن همراه : قالب سایت شما باید طوری باشد که در تمامی تبلت ها و تلفن های همراه بدون مشکل نمایش داده شود.

76-یوتیوب : اگر در یوتیوب کانال داشته  باشید و ویدئو های مرتبط خود را در آن قرار دهید تاثیر مثبت در رتبه سایت شما خواهد  داشت.

77-قابل استفاده بودن سایت : یعنی کاربر بتواند با منو ها و بخش های سایت به راحتی کار کند و سردرگم نشود. خصوصا برای جست وجو و خواندن مطالب.

78-استفاده از google analytics و Google webmaster tools که تاثیر مثبت در رتبه سایت دارد.

79- نظرات کاربران : قرار دادن امکان امتیاز دادن کاربران به مطالب سایت تاثیر مثبت در رتبه سایت دارد.

فاکتور های بک لینک

80- سن دامنه : اگر دامنه های قدیمی به شما لینک بدهند تاثیر مثبت در رتبه شما خواهد داشت.

81-تعداد دامنه ها : که چه تعدادی سایت به شما لینک داده اند و هرچه این تعداد بیشتر باشد تاثیر بهتری در رتبه بندی دارد.

82-آی پی c-class ip  : تعداد لینک هایی که از دامنه هایی با این آی پی گرفته میشود تاثیر مثبت در رتبه دارد.

83- تعداد صفحات لینک دهنده : یعنی تعداد صفحاتی از سایتهای دیگر که به شما لینک داده اند حتی اگر چند صفحه از یک سایت به شما لینک داده باشد.

84-لینک تصویر : یعنی در سایت دیگری یک تصویر باشد که لینک آن به سایت شما برسد.

85- لینک از سایتهای EDU  و GOV :لینک از سایتهای دولتی .و دانشگاهی و آموزشی تاثیر مثبت در رتبه شما دارد.

86-رتبه سایت لینک دهنده : هرچه پیج رنک سایتی که به شما لینک میدهد بالاتر باشد تاثیر آن در رتبه سایت شما بیشتر است.

87-رتبه دامنه :اگر شما مستقیما از دامنه اصلی لینک بگیرید بهتر است تا اینکه از صفحات جانبی که رنک پایین تری دارند لینک بگیرید.

88-لینک از رقبا : یعنی سایتهایی که با شما همکار هستند و در یک موضوع با هم مطلب ارسال میکنید به شما لینک بدهند.

89- شبکه های اجتماعی : هرچه در شبکه های اجتماعی شناخته شده تر باشید و شبکه های بیشتری به شما لینک بدهند تاثیر مثبت بیشتری خواهد داشت.

90-لینک از سایتهای اسپم : بک لینک از سایتهای اسپم و بلوک شده تاثیر منفی در رتبه شما خواهد داشت.

91-پست میهمان : اگر در سایتهای دیگر به عنوان میهمان مطلب منتشر کنید و لینک آن را به سایت خودتان بدهید تاثیر مثبت در رتبه خواهد داشت.

92-لینک به دامنه اصلی : یعنی سایتهای دیگر بک لینک به دامنه  اصلی شما داده باشند نه به زیر دامنه ها و مطالب شما

93- لینک نو فالو No Follow : که هیج تاثیری در بکلینک رو رتبه سایت شما ندارند.

94-اسپم : بک لینکهایی که خریداری میشوند به تعداد بالا تاثیر منفی در رتبه دارند.

95-لینک مرتبط : یعنی سایتهایی که موتبط با فعالیت شما هستند به شما لینک بدهند نه سایتی با موضوع متفاوت

96-لینک مخفی در متن : یعنی کلمه خاصی در متن به شما لینک شود بدون  اینکه ترتیب متن بهم بریزد. مانند شکل زیر

97-301 redirect  : استفاده از ریدایرکت بی مورد و اشتباه رتبه سایت شما را ظعیف میکند

98- متن لینک : یعنی کلمه کلیدی که به سایت شما لینک شده با موضوع سایت شما متفاوت باشد. مثال کلمه دانلود به سایت خبری لینک شود که این کار نوعی اسپم است و تاثیر منفی دارد.

99-متن لینک داخلی : کلمات کلیدی که برای اتصال متن مرتبط سایت به یکدیگر استفاده میکنید باید با نوع لینک مرتبط باشد.

100-لینک از دامنه های برتر کشور : اگر سایت شما فارسی است داشتن یک بکلینک از سایت رده بالای ایرانی بیشتر از یک سایت خارجی به شما کمک خواهد کرد .

حتما سئو سایت برای شما اهمیت دارد و دوست دارید سایت شما در رتبه بندی شبکه های اجتماعی درصفحه اول باشد و درنتیجه بازدیدکننده و درآمد بیشتری داشته باشید. باید بدانید گوگل بیش از 200 فاکتور برای رتبه دادن به یک سایت استفاده میکند که در این مقاله به صورت…

نگاه کاربران

User Rating: 4.55 ( 2 votes)

درباره ی رضا فلکی مقدم

رضا فلکی مقدم
من رضا هستم با 10 سال سابقه عملی در زمینه های طراحی سایت , سئو , شبکه های اجتماعی و اینترنت مارکتینگ. سعی میکنم جدیدترین مطالب رو تقدیم شما کنم.

همچنین ببینید

بهینه سازی تصاویر برای سئو

آموزش بهینه سازی تصاویر برای سئو

تصاویر یکی از مهمترین بخشهایی هستند که در تمامی سایت ها وجود دارند و بدون ...

خرید لینک

خرید لینک و تاثیر منفی آن در سئو

خرید لینک به عنوان آسان ترین راهی که میتواند به سایت شما کمک کند به ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Shares