خانه » سئو » سئو معنایی چیست و تاثیر آن در رتبه سایت
سئو معنایی

سئو معنایی چیست و تاثیر آن در رتبه سایت

سئو معنایی با بهره گیری از هوش مصنوعی  به موتور جست و جو کمک میکند تا بفهمد کاربر دقیقا به دنبال چه میگردد.در گذشته وقتی شما مطلبی را در گوگل جست و جو میکردید در واقع گوگل طبق کلمات کلیدی که شما در کادر جست و جو وارد میکردید نتایج را به شما نمایش میداد که ممکن بود بسیاری از نتایج بی کاربرد و نامربوط هم به کاربر نمایش داده شود.اما در حال حاضر با کمک جست و جو معنایی یا semantic search گوگل سعی میکند بفهمد شما دقیقا به دنبال چه هستید و نتایجی به شما نمایش داده شود که دقیقا پاسخگوی نیاز شما باشد.

جست و جوی معنایی به سرعت در حال کنار زدن الگوریتم های گوگل در نمایش نتایج است و به زودی جایگزین آنها خواهد شد. و تمامی موتور های جست و جوی مطرح در سطح اینترنت در حال حرکت به سمت جست و جوی معنایی هستند.در واقع این هوشمندی و دقت در نمایش بهتر نتایج جست و جو به کامپیوتر ها و انسان کمک میکند بهتر با هم تعامل داشته باشند و رضایت بیشتری برای کاربران به همراه خواهد داشت.

سئو معنایی
شرکت گوگل در این زمینه پیشتاز است و با اضافه کردن بخشهایی نظیر “did you mean ?” (که اگر در نوشتن متن جست جو اشتباه یا غلط املایی داشته باشید حالت درست آن جمله را به شما نمایش میدهد) و همچنین حالت کامل کردن اتوماتیک (که همزمان با تایپ کردن شما کلمات بعدی مورد نظر شما را پیش بینی میکند و نمایش میدهد) در اپدیت الگوریتم مرغ مگس خوار سال 2013 گام نخست خود را در هوشمند سازی نتایج جست و جو برداشت.

در گذشته جست و جوی کاربران در گوگل به صورت کلمه به کلمه بود برای مثال برای اقامت در تهران عبارت “هتل های تهران” یا شبیه این را جست و جو میکردید اما امروزه دیگر کلمه جست و جو نمیشود بلکه کاربر خواسته کلی خود را وارد میکند که برای مثال قبل میشود “بهترین هتل های  ارزان در تهران” و همانطور که میبینید روش جست و جو بسیار تغییر کرده است. وقتی در گذشته کاربران کلمات را جست و جو میکردند نتایج فراوانی برای آنان نمایش داده میشد اما دقت کافی وجود نداشت و بسیاری از نتایج نامربوط به خواسته کاربر بودند و همین باعث میشد بسیاری از سئو کارهای کلاه سیاه بتوانند به صورت جعلی خود را به صدر نتایج برسانند.و شرکت گوگل برای افزایش محبوبیت خود نزد کاربران همواره تلاش میکرد تا نتایج جست و جو دقیق تر و به خواسته کاربر نزدیک تر باشند.که یکی از راه های رسیدن به این هدف ایجاد تغییرات اساسی در الگوریتم های جست و جو بود.

آپدیت الگوریتم مرغ مگس خوار Hummingbird نتایج را بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربر و جملات (ترکیب کلمات مختلف) نمایش میداد. با این آپدیت کاربران میتوانستند از گوگل همانند یک انسان سوال کنند و جواب دقیق بگیرند. در سال 2008 و هنگامی که موتورهای جست و جو هنوز بر اساس کلمات کلیدی تایپ شده نتایج را به کاربر نمایش میدادند شرکت اپل پروژه سیری Siri را معرفی کرد. که  این قابلیت به عنوان یک دستیار شخصی به محصولات شرکت اپل افزوده شد و کاربران میتوانستند سوالات خود را  به صورت جمله بپرسند و جواب بگیرند. شما میتوانستید از سیری بپرسید “کدام رژیم برای لاغری مناسب است” یا “چطور میتوان از کوه نوردی کرد” که البته جوابهای قابل فهم و دقیقی دریافت میکردید و امروزه گوگل هم از همین تکنولوژی در موتور جست و جوی خود استفاده میکند.

گراف اطلاعاتی

جست و جوی معنایی توسط گراف اطلاعاتی گوگل پشتیبانی میشود. این گراف مجموعه عظیمی از اطلاعات است که از منابع مختلفی جمع آوری میشود و همیشه در حال به روز رسانی است. و به گوگل کمک میکند به سوالات کاربر دقیق ترین و کاربردی ترین پاسخ ممکن را بدهد.و سایتهایی به کاربر نمایش داده شود که حتما خواسته کاربر در آن سایتها وجود داشته باشد.

چطور جست و جوی معنایی بر سئو تاثیر میگذارد :

دیگر زمان انتشار مقالات بر اساس کلمه کلیدی گذشته است. چون کلمات کلیدی به  راحتی قابل دستکاری هستند اما هدف و نیت شما از انتشار مقاله را نمیتوان دستکاری کرد. امروز وب مستر ها باید دقیقا بدانند در مورد چه چیزی مطلب مینویسند و مقالاتی در سایت خود منتشر کنند که بار معنایی و مفهوم کاربردی داشته باشد. این کار باعث شده کیفیت مطالب سایت ها بسیار بالاتر برود. وقتی شما میخواهید در مورد یک کلمه کلیدی مطلب بنویسید باید معانی آن را بدانید و طبق آن معانی مقالات خود را منتشر کنید. برای مثال وقتی یک کاربر در گوگل کلمه “ورزش” را جست و جو میکند ممکن است به دنبال یکی از معانی زیر باشد :
ورزش های روزانه
غذاهایی که هنگام ورزش میتوان خورد
ویدئو های آموزش ورزشی
کفش مناسب ورزش

و مطالب دیگری که میتواند با ورزش مرتبط باشد و این بستگی به نظر مدیران سایت دارد که هدف خود را بر روی کدام بخش از معنی ورزش بگذارند و مطالب خود را در آن موضوع منتشر کنند.

سئو معنایی هم همین مفهوم را دنبال میکند. بر خلاف گذشته که سئو کارها سعی میکردند سایت ها و مطالب آن را بر اساس کلمات کلیدی سئو کنند . امروزه باید مطالب سایت را بر اساس هدف کاربر و جست و جو های احتمالی او بهینه سازی کنند.وقتی کاربری در اینترنت عبارت “تغذیه مناسب بعد از تمرین ورزشی ” را جست و جو میکند هدف او کاملا برای گوگل روشن است و طبیعاتا سایتهایی را بری کاربر نمایش میدهد که پاسخ این سوال را داده باشند. و شما هم باید سعی کنید در انتخاب عنوان مقاله برای سئو پاسخ یک سوال را بدهید و طوری عنوان متن خود را بنویسید که یک مفهوم واضح و روشن را بیان کند و در واقع پاسخ یک سوال باشد. با این روش دقیقا کاربرانی که مطلب شما پاسخ سوال آنهاست به سمت شما هدایت میشوند.

برای اینکه گوگل به اهداف خود برسد و یک موتور جست و جوی کامل و بی نقص برای کاربران باشد. به کمک وب مستر ها نیاز دارد. گوگل در اعلامیه های مختلفی از مدیران وب سایت ها خواسته است که مطالب خود را دیگر بر اساس کلمات کلیدی ننویسند. بلکه بجای تمرکز بر روی کلمات کلیدی , تمرکز خود را بر روی نوشتن و انتشار یک مطلب طولانی و مفید بگذارند که مشکلی را از کاربر حل کند و جوابگوی سوال او باشد. و سایتهایی که در این مسیر حرکت کردند خیلی زود توانستند در نتایج جست و جو رتبه بسیار خوبی پیدا کنند.

رقابت گوگل با مدیران وب سایت ها
یکی از بزرگترین مشکلاتی که بعد از توسعه جست و جوی معنایی اتفاق افتاد عدم همخوانی مطالب سایت ها با این الگوریتم بود.و همچنین قدرت گراف اطلاعاتی گوگل به این صورت که بسیاری از سوالات کاربران توسط خود گوگل پاسخ داده  میشد بدون اینکه نیاز باشد کاربر به سایت خاصی هدایت شود و همچنین بعد از فعال سازی جست و جوی معنایی  بسیاری از سایتها که قبلا برای یک یا چند کلمه کلیدی در صفحه اول بودند حال برای یک جمله جست و جو شده به صفحات چندم جست و جو منتقل شدند و این باعث نارضایتی مدیران این سایت ها میشد. و باعث شد که مدیران سایت های معروف و پر بازدید برای کسب مجدد جایگاه خود در صدر نتایج نه تنها با  سایر سایتهای رقیب وارد جنگ شوند بلکه با گراف اطلاعاتی گوگل هم رقابت داشته باشند تا گوگل سایت آنها را به عنوان بهترین پاسخ به کاربر نشان دهد.

مدیران سایت ها چکار باید بکنند :
اگر شما هم یک مدیر سایت هستید باید بدانید که گوگل در جست و جوی معنایی انحصار ندارد و هنوز سایت هایی هستند که میتوانند با سیستم جست و جوی معنایی رقابت کنند و آن را پشت سر بگذارند.گوگل میتواند تعدادی از سوالات را پاسخ بدهد اما پاسخ تمامی سوالات در گراف اطلاعاتی گوگل وجود ندارد. برای مثال اگر کاربری عبارت “طول رودخانه آمازون” را جست و جو کند بدون اینکه به سایت خاصی هدایت شود پاسخ سوال خود را در همان سایت گوگل میبیند. اما اگر کاربری عبارت “روشهای پس انداز پول با درآمد کم” را جست و جو کند .جواب این سوال در گراف اطلاعاتی گوگل وجود ندارد و بنابراین گوگل ناچار است سایتهایی که پاسخ این سوال را داده اند را به کاربر نمایش دهد و کاربر با مراجعه به آن سایتها مشکل خود را حل کند.
بنابراین امروزه مدیران سایت ها قبل از انتشار مطالب باید تحقیق بیشتری در مورد کلمات کلیدی زمینه تخصصی خودشان داشته باشند و تمام معانی آن کلمات کلیدی را بررسی کنند و مطالبی در سایت منتشر کنند که پاسخگوی تمامی معانی آن کلمات کلیدی باشد.
و همچنین ساختن نسخه موبایل از سایت شما کمک فراوانی برای بهبود سئو معنایی سایت شما میشود زیرا هر روز به کاربرانی که با گوشی های هوشمند و تبلت ها کارهای اینترنتی خود را انجام میدهند افزوده میشود. پس اگر شما هم میخواهید بازار کاربران موبایل را به دست بیاورید پس هرچه زودتر نسخه موبایل سایت خود را آماده کنید و آن را به صورت واکنش گرا طراحی کنید که بر روی هر سایز صفحه نمایش به درستی نمایش داده شود.دقت کنید نیازی نیست نسخه موبایل سایت شما تمامی دکمه ها و منو های نسخه اصلی سایت را داشته باشد. ولی کاربر باید بتواند مطلب مورد نظرش در سایت شما را به صورت واضح و بدون مشکل مطالعه کند.به یاد داشته باشید طراحی واکنش گرا و داشتن نسخه موبایل یک عنصر مهم در سئو سایت شما است.
کیفیت مطالب هم برای گوگل بسیار مهم است و در واقع مهم ترین بخش سایت شما مطالب شما هستند. سعی کنید مطالبی موثق و تحقیق شده بنویسید و همه چیز را در آن موضوع در مقاله خود شرح دهید. یا برای اطلاعات بیشتر  کاربر به منابع خارجی لینک بدهید. و حتما از قدرت شبکه های اجتماعی وخصوصا گوگل پلاس استفاده کنید.مطالبی بنویسید که توسط سایر کاربران بازنشر و پسند شود. هرچه سایت شما در شبکه های اجتماعی رشد بیشتری داشته باشد.اعتبار بیشتری کسب میکنید و سایت شما در نتایج جست و جو جایگاه بهتری خواهد داشت.

وقتی در سایت خود مطلب جدیدی مینویسید تمام سعی خود را بکنید که برای کاربر مطلب بنویسید نه برای موتور جست وجو.هر چه مطالب شما خواناتر و برای کاربر واضح تر باشد. اعتبار آن مطلب در موتور جست و جو بیشتر است.سعی کنید فقط در زمینه تخصصی خودتان مطلب منتشر کنید و نه در مورد هر چیز جالبی که در روز اتفاق می افتد. در مطالب خود به سوالی پاسخ بدهید یا چیزی را آموزش بدهید که خواهان زیادی برای آن وجود دارد. و حتما مقالات طولانی حداقل 1000 کلمه ای بنویسید و مطمئن باشید با این کارهای سئو معنایی سایت شما هم کامل خواهد بود.و بدانید تغییرات اخیر در گوگل و به میان آمدن جست و جوی معنایی به معنای حذف سئو از سایتها نیست. بلکه فقط روش آن کمی تغییر کرده است. پس به روز باشید.

سئو معنایی با بهره گیری از هوش مصنوعی  به موتور جست و جو کمک میکند تا بفهمد کاربر دقیقا به دنبال چه میگردد.در گذشته وقتی شما مطلبی را در گوگل جست و جو میکردید در واقع گوگل طبق کلمات کلیدی که شما در کادر جست و جو وارد میکردید نتایج…

نگاه کاربران

User Rating: Be the first one !

درباره ی رضا فلکی مقدم

رضا فلکی مقدم
من رضا هستم با 10 سال سابقه عملی در زمینه های طراحی سایت , سئو , شبکه های اجتماعی و اینترنت مارکتینگ. سعی میکنم جدیدترین مطالب رو تقدیم شما کنم.

همچنین ببینید

بهینه سازی تصاویر برای سئو

آموزش بهینه سازی تصاویر برای سئو

تصاویر یکی از مهمترین بخشهایی هستند که در تمامی سایت ها وجود دارند و بدون ...

خرید لینک

خرید لینک و تاثیر منفی آن در سئو

خرید لینک به عنوان آسان ترین راهی که میتواند به سایت شما کمک کند به ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

Shares